De laatste dagen werden apothekers en andere zorgverstrekkers geconfronteerd met ernstige problemen om toegang te krijgen tot het digitale eHealth. Dat is een dienst van de federale overheid voor beveiligde toegang tot gezondheidsgegevens. Door onvoorziene technische problemen is het mogelijk dat apothekers tijdelijk geen elektronische voorschriften kunnen ophalen, noch de verzekerbaarheid van hun patiënten opvragen.

Geneesmiddelen aan volle prijs
Bij een onderbreking van de diensten van het eHealth platform, laat het papieren “bewijs van elektronisch voorschrift” dat uw arts u meegeeft toe dat uw apotheker alsnog de voorgeschreven geneesmiddelen kan afleveren. Het is daarentegen mogelijk dat hij de derdebetalersregeling niet kan toepassen. Dat betekent dat u eventueel de volle prijs moet betalen voor uw geneesmiddelen. In dag geval zal uw apotheker u een formulier bezorgen waarmee u naar het ziekenfonds kan gaan om de tussenkomst van de ziekteverzekering uitbetaald te krijgen.

De apothekers hebben de betrokken overheidsdiensten aangesproken om zo snel mogelijk een betrouwbare oplossing te vinden zodat deze technische  problemen in de toekomst vermeden kunnen worden en patiënten niet verplicht worden om zich tot het ziekenfonds te wenden voor de terugbetaling van hun geneesmiddelen.