De groeiende onbeschikbaarheid van geneesmiddelen treft steeds meer patiënten; een evolutie die kwalijk is voor de gezondheid en levenskwaliteit! Apothekers zetten dagelijks alle middelen in om de gevolgen voor hun patiënten tot een minimum te beperken en oplossingen te voorzien.

Het verhaal van Marleen, dat de afgelopen week werd gedeeld op Facebook, heeft velen getroffen. Zij kon haar geneesmiddel dat herval van borstkanker moet helpen voorkomen, niet krijgen bij haar vertrouwde apotheker omdat die zelf geen levering kreeg. Dat is helaas geen uitzondering.

Steeds meer geneesmiddelen zijn onbeschikbaar, soms slechts enkele dagen, maar in sommige gevallen gaat het over weken en maanden. Sommige geneesmiddelen worden zelfs volledig uit de markt gehaald. Dat kan ertoe leiden dat een behandeling wordt onderbroken, of vervangen wordt door een alternatief dat soms minder effectief is dan de voorgeschreven medicatie, of ongewenste bijwerkingen heeft. Dat kan nefast zijn voor de gezondheid en levenskwaliteit van patiënten, creëert voor hen onnodig veel stress en neemt kostbare tijd in beslag die de apotheker aan farmaceutische zorg, advies en begeleiding wil besteden.

Tijd voor zorg
Bij een onbeschikbaarheid doet jouw apotheker er alles aan om een concrete oplossing te voorzien: hij probeert het geneesmiddel toch nog te verkrijgen via collega-apothekers, leveranciers, de geneesmiddelenfabrikant… Als dat niets oplevert, onderzoekt hij alternatieven, zoals een magistrale bereiding of invoer uit het buitenland bijvoorbeeld, altijd rekening houdend met jouw gezondheidstoestand en in overleg met je arts.