Bij de ontwikkeling van type 2-diabetes spelen verschillende factoren een rol. Aan sommige risicofactoren, zoals leeftijd of familiale belasting, kan je niets veranderen. Maar er zijn ook risicofactoren waar je wel iets aan kan doen.

Dit zijn de belangrijkste do’s en don’ts om type 2-diabetes te voorkomen of uit te stellen:

  • Vermijd overgewicht: een te hoog lichaamsgewicht is een belangrijk risico voor diabetes, zeker wanneer je een dikke buik hebt. Bij een BMI tussen 25 en 30 of een buikomtrek van 80-88 cm (vrouwen) of 94-102 cm (mannen) heb je een verhoogd diabetesrisico. Bij een BMI > 30 of een buikomtrek van > 88 cm (vrouwen) of > 102 cm (mannen) heb je een sterk verhoogd diabetesrisico.
  • Beweeg voldoende: probeer zeker 5 dagen per week en bij voorkeur elke dag minstens 30 minuten te bewegen aan een matige intensiteit (waarbij je wat sneller ademt dan normaal), bv. fietsen, stevig wandelen, tuinieren, met de (klein)kinderen spelen...
  • Blijf niet te lang stilzitten thuis en op het werk en las regelmatig (om de 20 à 30 minuten) een korte beweegpauze in. Wandel rond als je telefoneert, ga eens op een andere verdieping naar het toilet, blijf niet te lang voor je pc of tv zitten...
  • Eet gezond en gevarieerd volgens de principes van de actieve voedingsdriehoek. Eet vooral voldoende vezelrijke voeding en beperk de hoeveelheid vetten en verzadigde vetten. Suiker veroorzaakt geen diabetes, maar opgelet: het is een dikmaker en overgewicht werkt het ontstaan van diabetes wél in de hand.
  • Stop met roken, want als roker loop je ongeveer dubbel zoveel risico op type 2-diabetes.

Ben je zelf diabeticus of heb je vragen over (het opsporen en behandelen van) diabetes? Aarzel niet om advies te vragen aan je apotheker.