Tal van onschuldige kwaaltjes kunnen bij jonge kinderen koorts, hoestbuien, een verstopte neus of oprispingen veroorzaken. Symptomen die je niet noodzakelijk met geneesmiddelen hoeft te bestrijden.

In het kader van de campagne "Een geneesmiddel is geen snoepje" heeft het federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten (fagg) drie infobrochures verspreid om je te helpen verstandig om te springen met geneesmiddelen bij kinderen die kampen met koortshoestbuien en verkoudheid, of oprispingen. De brochures formuleren een aantal nuttige adviezen om te voorkomen dat je je kind geneesmiddelen toedient wanneer dat niet echt nodig is. Als je daarover met vragen zit, praat er dan zeker over met je apotheker.

Bepaalde alledaagse geneesmiddelen worden strikt afgeraden voor jonge kinderen. Vraag steeds raad aan je apotheker om een product te verkrijgen dat is aangepast aan de leeftijd en de gezondheidstoestand van je kind.

• Bepaalde hoeststillende geneesmiddelen zijn niet geschikt voor kinderen jonger dan 6 jaar. Wanneer die het ophoesten van ziekteverwekkende fluimen verhinderen, doen ze soms meer kwaad dan goed. Bovendien kan hoeststillende medicatie gevaarlijke bijwerkingen hebben bij baby’s en jonge kinderen.
  • Zetpillen tegen de hoest die kamfer of eucalyptol bevatten worden afgeraden voor kinderen jonger dan 30 maanden en voor kinderen met een voorgeschiedenis van epilepsie of koortsstuipen.
  • Bepaalde neusdruppels en -sprays tegen een verstopte neus zijn niet aangewezen bij kinderen jonger dan 7 jaar omdat ze ernstige ongewenste effecten kunnen uitlokken.
  • Sommige geneesmiddelen (bijvoorbeeld siropen) bevatten een laag alcoholpercentage en mogen daarom niet gebruikt worden bij pasgeborenen en kinderen jonger dan 2 jaar.
  • Bepaalde essentiële oliën (kamfer, eucalyptus, hysop, salie en ceder) worden sterk afgeraden voor jonge kinderen. Ze kunnen immers gevaarlijke bijwerkingen en stuipen veroorzaken wanneer ze in een te hoge dosis worden toegediend. In geval van twijfel daarover, raadpleeg je best je apotheker.