Uw apotheker is ertoe gehouden een continuïteit te verzekeren inzake gezondheidszorg, opvolging van de behandeling en aflevering van geneesmiddelen. Daarom staan de apothekers 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 ter beschikking om te voldoen aan al uw verzoeken tot advies of om u uw geneesmiddelen en verzorgingsproducten af te leveren. Zowel overdag als ’s nachts (voor dringende zaken) is een apotheker steeds beschikbaar. 

Om deze belangrijke beschikbaarheidsopdracht te vervullen, organiseren apothekers van eenzelfde wijk of stad zich om de wachtdienst te verzekeren. Elke wachtapotheek waarborgt op die manier een continuïteit van de dienstverlening aan patiënten met als doel een kwaliteitsvolle zorgverlening te verstrekken.

In België is het apotheeknetwerk zeer dicht, wat de toegankelijkheid ten goede komt: of het nu om een gewoon advies gaat of om de aankoop van verzorgingsproducten, er is altijd wel een apotheker in de buurt, tijdens de gewone openingsuren of tijdens de wachturen. Ons land telt op dit ogenblik ongeveer 4950 apotheken voor 11 miljoen inwoners, hetzij 1 apotheek voor 2 250 inwoners. Deze situatie is vrij uitzonderlijk in de wereld aangezien de Belg permanent kan rekenen op een aanzienlijk netwerk toegewijde gezondheidswerkers die steeds beschikbaar en rechtstreeks toegankelijk zijn. 

Wachthonorarium

Net als andere zorgverstrekkers mag de apotheker een wachthonorarium aanrekenen voor elke prestatie buiten de normale openingsuren, alsook op zon- en feestdagen. Voor meer informatie, klik hier.

Ben je op zoek naar een wachtapotheek of de dichtstbijzijnde apotheek? Gebruik onze zoekmotor.

Lees ook: Wanneer doe je een beroep op de apotheker van wacht?